Main Page
From Geography
(→Fenomenologische reductie) |
|||
Line 6: | Line 6: | ||
Bij de ontwikkeling van deze kennis data-bank richten we ons met name op de [[handelingstheoretische benadering]] in de [http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_geografie sociale geografie] in de breedste zin van het woord. Deze kennisdatabank is opgezet door [http://socgeo.ruhosting.nl/staff/5/ Prof. dr. Huib Ernste] van de [http://socgeo.ruhosting.nl vakgroep sociale geografie] van de [http://www.ru.nl Radboud Universiteit Nijmegen] in Nederland maar iedereen is van harte uitgenodigd om een bijdrage aan deze kennis data-bank te leveren. We proberen deze kennis data-bank zowel in het Engels als ook in het Nederlands op te bouwen. Bijdragen in het Nederlands of in het Engels zijn van harte welkom. | Bij de ontwikkeling van deze kennis data-bank richten we ons met name op de [[handelingstheoretische benadering]] in de [http://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_geografie sociale geografie] in de breedste zin van het woord. Deze kennisdatabank is opgezet door [http://socgeo.ruhosting.nl/staff/5/ Prof. dr. Huib Ernste] van de [http://socgeo.ruhosting.nl vakgroep sociale geografie] van de [http://www.ru.nl Radboud Universiteit Nijmegen] in Nederland maar iedereen is van harte uitgenodigd om een bijdrage aan deze kennis data-bank te leveren. We proberen deze kennis data-bank zowel in het Engels als ook in het Nederlands op te bouwen. Bijdragen in het Nederlands of in het Engels zijn van harte welkom. | ||
+ | |||
+ | == Existentialism == | ||
+ | |||
+ | Assumes that people are unique and responsible for their own existence. People are part of a chaotic, undetermined world; if a human wants to become a person he has to create an own identity and give meaning and order to the world. They are responsible for what they are and what role they play in society. People are forced to act to become someone. Contrast with the idea that the situation determines a person, a person is responsible for what he is. | ||
+ | |||
+ | People are estranged from their intrinsic creativity and live instead in worlds of objects which exist for them only as externalized ‘things’ (passive attitude; environmentalism – Tuan (1971, 1972)) and that any attempt to realize a truly human condition trough an active ‘openess’ to the world necessarily involves a freely entered struggle against estrangement. | ||
+ | Samuels (1978) argued that this struggle entails an essentially spatial ontology; that it is ‘a history of human efforts to overcome or eliminate detachment, which is to say, to eliminate distance’ trough the creation of meaningful, so to speak ‘authored’ places. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Phenomenology was used as critique, while existentialism is used constructively. ‘Existence’ comes before ‘essence’. Critique on rationalism and idealism. | ||
+ | Human beings are free to choose the nature of their existence and to ascribe it with meaning | ||
+ | Human being is a self-creating being. | ||
+ | Do not look at dots, lines or hexagons but at meanings of space. | ||
+ | |||
== Fenomenologische reductie == | == Fenomenologische reductie == |
Revision as of 15:57, 26 September 2009
Contents |
The Human Geography Knowledge Base
In developing this knowledge base we focus on an action theoretic approach in human geography in the broadest sense of the word. This knowledge base was created by Prof. dr. Huib Ernste at the Department of Human Geography of the Radboud University Nijmegen in the Netherlands but everyone is invited to contribute to this knowledge base. We try to develop this knowledge base in both the English and the Dutch language. Contributions in both languages are welcome.
De Sociaal Geografische Kennis Data-Bank
Bij de ontwikkeling van deze kennis data-bank richten we ons met name op de handelingstheoretische benadering in de sociale geografie in de breedste zin van het woord. Deze kennisdatabank is opgezet door Prof. dr. Huib Ernste van de vakgroep sociale geografie van de Radboud Universiteit Nijmegen in Nederland maar iedereen is van harte uitgenodigd om een bijdrage aan deze kennis data-bank te leveren. We proberen deze kennis data-bank zowel in het Engels als ook in het Nederlands op te bouwen. Bijdragen in het Nederlands of in het Engels zijn van harte welkom.
Existentialism
Assumes that people are unique and responsible for their own existence. People are part of a chaotic, undetermined world; if a human wants to become a person he has to create an own identity and give meaning and order to the world. They are responsible for what they are and what role they play in society. People are forced to act to become someone. Contrast with the idea that the situation determines a person, a person is responsible for what he is.
People are estranged from their intrinsic creativity and live instead in worlds of objects which exist for them only as externalized ‘things’ (passive attitude; environmentalism – Tuan (1971, 1972)) and that any attempt to realize a truly human condition trough an active ‘openess’ to the world necessarily involves a freely entered struggle against estrangement. Samuels (1978) argued that this struggle entails an essentially spatial ontology; that it is ‘a history of human efforts to overcome or eliminate detachment, which is to say, to eliminate distance’ trough the creation of meaningful, so to speak ‘authored’ places.
Phenomenology was used as critique, while existentialism is used constructively. ‘Existence’ comes before ‘essence’. Critique on rationalism and idealism.
Human beings are free to choose the nature of their existence and to ascribe it with meaning
Human being is a self-creating being.
Do not look at dots, lines or hexagons but at meanings of space.
Fenomenologische reductie
Dit is van Husserl. Het houdt in dat je bij een waarneming moet afzien van alle voorkennis die je al hebt. Dan kun je zien hoe je het fenomeen in je bewustzijn construeert.
Via de methode zou je tot een ‘zuiver’ begrip van de dingen in de wereld kunnen komen. Zuiver in de zin dat je de ‘verschillende werkelijkheidstoestanden’ van een ding (een situatie, een fenomeen) kunt onderscheiden. Dit niet zozeer door op de dingen zelf te letten, maar door analyse van de waarneming van de dingen, de organisatie van de manier waarop je dingen waarneemt, de manier waarop je dingen ziet.
(http://www.screenwork.nl/?id=20000302), 15 september 2009
Being en Dasein
Dit is van Heidegger. Being is datgene wat er is, wat je ziet. Dasein is het individu 'being in the world'
Consult the User's Guide for information on using the wiki software.