Space vs. place

From Geography

(Difference between revisions)
Jump to: navigation, search
(New page: Space v.s. place Een filosoof die zich heeft verdiept in het verschil tussen ruimte en plaats is Yi- fu Tuan, volger van de humanistische geografie. Het verschil tussen ‘space’ (ru...)
Line 1: Line 1:
-
Space v.s. place
 
-
Een filosoof die zich heeft verdiept in het verschil tussen ruimte en plaats is Yi- fu Tuan, volger van de humanistische geografie.  
+
A philosopher who explored the difference between space and place was
 +
== Yi-fu Tuan ==
 +
, a humanistic geographer. According to the humanistic geography is the difference between ‘space’ and ‘place the can be described in the extent to which human beings have given meaning to a specific area.
 +
 +
‘Space’ can be described as a location which has no social connections for a human being. No value has been added to this space. According to Tuan (1977, p.164-165) it’s an open space, which does not invite or encourage people to fill the space by being creative.
-
Het verschil tussen ‘space’ (ruimte) en ‘place’ (plaats) wordt in de humanistische geografie weergegeven in de mate waarin de mens betekenis heeft gegeven aan een bepaald gebied.  
+
'Place' is in contrary more than just a location and can be described as a location created by human experiences. The size of this location does not matter and is unlimited. It can be a city, neighborhood, a region or even a classroom etc. In fact ‘place’ exists of ‘space’ that is filled with meanings and objectives by human experiences in this particular space. According to Tuan (1977, p.6) a ‘place’ does not exist of observable boundaries and is besides a visible expression of a specific time period. Examples are arts, monuments and architecture.  
-
Onder ‘ruimte’ verstaat men een locatie waarmee men geen sociale band voelt of waarbij geen waarde is toegekend aan het gebied. Volgens Tuan (1977, p.164-165) is ruimte leeg, open en nodigt uit tot het creatief invullen van deze ruimte. ‘Plaats’ is daarentegen meer dan alleen een locatie en kan omschreven worden als een locatie die gecreërd is door ervaringen van de mens. De grootte van de locatie is onbeperkt. Het kan een stad of wijk zijn, een regio maar ook een woonruimte etc. In feite bestaat ‘plaats’ uit ‘ruimte’ waaraan de mens zijn betekenis ontleent en/of toevoegt door middel van zijn ervaringen met het gebied. Een ‘plaats’ beschikt dan ook niet over waarneembare grenzen. Volgens Tuan (1977, p.6) is plaats tevens een zichtbare uitdrukking van een bepaalde tijdsperiode. Voorbeelden hiervan zijn kunst, monumenten en bouwstijlen.
+
The meaning people give to an area can be derived from two types of experiences, namely:
-
De betekenis die men geeft aan een gebied kan afgeleid worden uit twee verschillende vormen van ervaringen namelijk:
+
- direct experiences arise through peoples senses such as vision, smell, sense and hearing.
 +
- and indirect experience of politics, opinions of other people, media etc.
-
- Directe ervaringen onstaan met behulp van eigen zintuigen zoals zien, ruiken, voelen en horen.  
+
Small places are easily perceived by the senses, while the meaning of bigger places more depends on the indirect experiences. This also stated that the meaning we give to ‘space’ correlates with the distance from the human to this ‘place’.
 +
The underlying theory for this way of thinking is the phenomenology, which tries to derive the essential features of experiences from the direct and indirect experiences.  
-
- en indirecte ervaringen door invloed van politiek, opinies van anderen, media etc.
 
-
Kleine plaatsen zijn makkelijk te ervaren met behulp van zintuigen, terwijl de betekenis van grotere plaatsen voor een groter deel samenhangt met de indirecte ervaringen. Hierdoor wordt ook wel gesteld dat de betekenis die men geeft aan ‘ruimte’samenhangt met de afstand van de mens tot deze ‘plaats’. De filosofie die ten grondslag ligt aan deze theorie is de fenomenologie, die essentiële eigenschappen van ervaringen probeert af te leiden uit de directe en intuïtieve ervaringen.
+
'''Literature'''
-
Literatuur
+
- Cloke, P.& Philo, Ch. & Sadler, D. (1991) ''Approaching Human Geography.'' Chapman, London.
-
- Cloke, P.& Philo, Ch. & Sadler, D. (1991) Approaching Human Geography. Chapman, London.
+
- Tuan, Y. (1975). ''Place: an experiential perspective'', The Geographical Review, LXV(2)  
-
- Tuan, Y. (1975). Place: an experiential perspective, The Geographical Review, LXV(2)
+
- Tuan, Y. (1977). ''Space and Place.'' University of Minnesota, Minneapolis.
-
 
+
-
- Tuan, Y. (1977). Space and Place. University of Minnesota, Minneapolis.
+

Revision as of 20:05, 6 October 2010

A philosopher who explored the difference between space and place was

Yi-fu Tuan

, a humanistic geographer. According to the humanistic geography is the difference between ‘space’ and ‘place the can be described in the extent to which human beings have given meaning to a specific area.

‘Space’ can be described as a location which has no social connections for a human being. No value has been added to this space. According to Tuan (1977, p.164-165) it’s an open space, which does not invite or encourage people to fill the space by being creative.

'Place' is in contrary more than just a location and can be described as a location created by human experiences. The size of this location does not matter and is unlimited. It can be a city, neighborhood, a region or even a classroom etc. In fact ‘place’ exists of ‘space’ that is filled with meanings and objectives by human experiences in this particular space. According to Tuan (1977, p.6) a ‘place’ does not exist of observable boundaries and is besides a visible expression of a specific time period. Examples are arts, monuments and architecture.

The meaning people give to an area can be derived from two types of experiences, namely:

- direct experiences arise through peoples senses such as vision, smell, sense and hearing. - and indirect experience of politics, opinions of other people, media etc.

Small places are easily perceived by the senses, while the meaning of bigger places more depends on the indirect experiences. This also stated that the meaning we give to ‘space’ correlates with the distance from the human to this ‘place’. The underlying theory for this way of thinking is the phenomenology, which tries to derive the essential features of experiences from the direct and indirect experiences.


Literature

- Cloke, P.& Philo, Ch. & Sadler, D. (1991) Approaching Human Geography. Chapman, London.

- Tuan, Y. (1975). Place: an experiential perspective, The Geographical Review, LXV(2)

- Tuan, Y. (1977). Space and Place. University of Minnesota, Minneapolis.

Personal tools